De familie Tung heeft de hoofdprijs in de wacht gesleept voor hun rederij OOCL. Cosco's bod van 6,3 miljard dollar ligt ver boven de 'premiumprijs' van 4 á 5 miljard dollar, die eerder was voorspeld.
Toen in januari de eerste geruchten over een overname van OOCL door Cosco naar buiten kwamen stelde Drewry dat een prijs van 50 Hongkongse dollar (HKD) per aandeel 'eerlijk' zou zijn. Alphaliner schatte dat hoger in en sprak van een 'premiumprijs' van 58 dollar per aandeel, wat zou neerkomen op 4,7 miljard dollar. Maar het bod dat Cosco Shipping en de Shanghai International Ports Group (SIPG) zondag formeel hebben uitgebracht ligt met 78,67 HKD veel hoger dan die schattingen. De familie Tung wilde klaarblijkelijk alleen verkopen tegen de hoofdprijs.
OOCL heeft de overname altijd ontkend. In een uitgelekte e-mail schreef CEO Andy Tung eerder dit jaar aan zijn personeel dat hij 'niet op de hoogte van, of betrokken bij, enig bod op OOIL of OOCL' was. Scheepvaartanalist Dirk Visser van Dynamar zei toen al dat ‘een goede overname altijd begint met een stevige ontkenning’.
Visser geloofde net als andere analisten dat voor de kleinere rederijen een verkoop of fusie ‘onvermijdelijk’ is, nu de markt in 2015 en 2016 sterk geconcentreerd is geraakt. 'De grote rederijen zullen hun schaal gebruiken
om de vrachttarieven zo laag mogelijk te houden, terwijl zijzelf positieve marges behalen’, zei Visser. Voor een middelgrote speler als OOCL, die voor twee derde van zijn ruim 5 miljard dollar grote omzet afhankelijk is van de grote oost-westroutes tussen Azië, Europa en de Verenigde Staten, zou die druk erg groot zijn.
Cosco Shipping zal volgens het bod 90,1% van de aandelen in bezit krijgen, de Shanghai International Ports Group de overige 9,9%. De partijen hebben afgesproken om OOCL na de overname als onder zijn eigen naam voort te zetten. Daarnaast zegt Cosco toegewijd te blijven aan het ontwikkelen van Hong Kong, de thuisbasis van OOCL, als internationaal scheepvaartcentrum. Ook blijft OOCL's hoofdkantoor in Hongkong staan. 'We respecteren het management van OOIL (het moederbedrijf van OOCL, red.) en diens werknemers, merk en cultuur', zegt voorzitter Wan Min van Cosco Shipping Holdings.
OOCL CEO Andy Tung zegt trots te zijn op het bedrijf dat de familie gebouwd heeft, en het personeel dat daarbij heeft geholpen. 'Dit besluit is goed doordacht en wij geloven dat deze stap helpt om het toekomstige succes van OOIL te verzekeren', zegt hij. Tung noemt Cosco de juiste partner voor zijn bedrijf.
Er is de afgelopen maanden veel gespeculeerd over de overname van OOCL. Veel analisten noemde het bedrijf de 'perfecte bruid'. OOCL staat bekend om zijn goede service en operationele resultaten. OOCL is financieel gezien één van de best presterende containerrederijen. Waar veel van zijn concurrenten al jaren kampen met slechte resultaten en grote verliezen, is OOCL in de laatste tien jaar vrijwel consequent winstgevend geweest, met uitzondering van de crisisjaren 2009 en 2016.
De overname is nog niet volledig rond. De familie Tung die twee derde van OOCL bezit heeft Cosco's bod geaccepteerd, maar de aandeelhouders van Cosco en de betrokken mededingingsautoriteiten moeten de overname nog goedkeuren. Mocht dat gebeuren dan wordt Cosco Shipping Lines met een vloot van 2,9 miljoen teu inclusief orderboek de nieuwe nummer drie ter wereld, ten koste van CMA CGM, die deze plek al vele jaren bezet.
De Tung-familie
OOCL is in 1947 opgericht door Tung Chao Yung (C.Y. Tung), maar de scheepvaartmagnaat heeft meer gedaan dan het oprichten van een succesvolle rederij.
C.Y. Tung is één van de grondleggers van de Chinese scheepvaartindustrie. Zich storend aan de grote stroom van buitenlandse schepen in de Chinese havens pleitte hij in de dertiger jaren van de vorige eeuw als directeur van het toenmalige Tianjin Shipping Company voor het ‘vervoeren van onze eigen goederen met onze schepen’. Hij schreef een plan om de nationale scheepvaartindustrie te reorganiseren en wist in 1934, toen pas 22 jaar oud, meer dan twintig scheepvaartbedrijven te verenigen in de Shanghai-Tianjin Shipping Federation, hetgeen de ontwikkeling van de lokale industrie enorm versnelde.
Twee jaar later maakte Tung opnieuw furore met de oprichting van China Shipping Trust Company waarmee hij private kredietverstrekking introduceerde in de scheepvaart.
In 1947 richtte hij in Shanghai Orient Overseas Line op. Dat jaar werd een droom van hem werkelijkheid toen zijn 10.470 ton wegende stoomschip ‘Tien Loong’ met een volledig Chinese bemanning Europa bereikte en later het eerste Chinese schip werd dat de Atlantische Oceaan overstak.
In 1950 vluchtte Tung naar Hongkong omdat de Communistische Partij de macht in China overnam. In de zestiger jaren had hij een vloot van meer dan 150 tankers, waaronder de 458 meter lange tanker ‘Seawise Giant’ met een laadvermogen van 564.000 ton. Toen eind jaren zestig de containervaart zich echt begon te ontwikkelen veranderde hij Overseas Orient Line in Orient Overseas Container Line. Volgens zijn dochter Alice King
Tung Chee-ping was het Tung’s droom om de eerste Chinees te zijn met een containerrederij, ‘met
name omdat op de Huangpu rivier in Shanghai alleen maar buitenlandse schepen te zien waren’.
Tung overleed in 1982 en werd opgevolgd door Tung Chee-wah, die later door de Volksrepubliek China
als het eerste regeringshoofd van Hongkong werd aangesteld. In 1997 nam zijn broer Tung Chee-chen
(C.C. Tung) de rol van bestuursvoorzitter over en die taak vervult hij tot de dag van vandaag. Het dagelijkse bestuur wordt uitgevoerd door zijn neef, CEO Andy Tung. Ter ere van C.Y. Tung heeft zijn dochter in Shanghai een museum over hem opgericht. |